bowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Prawne podstawy pracy księgowego
Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.
Księgowość zgodna z przepisami
Księgowość to obszar, w którym podstawowe zadania koncentrują się przede wszystkim na różnego rodzaju wyliczeniach i zestawieniach danych liczbowych, które w dalszej kolejności wykorzystywane są do tworzenia statystyk oraz sprawozdań. Wyliczenia muszą odbywać się według ustalonych zasad i być zgodne z podstawowymi dokumentami prawnymi. Należy do nich między innymi ustawa o rachunkowości, a także dokumenty uwzględniające międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej oraz prawa podatkowego. Znajomość przepisów pomaga księgowemu w codziennej pracy, ale także ujednolica jego działania i pozwala weryfikować rzetelność dokonywanych wyliczeń i przygotowywanych zestawień.